Hilltopnál jártam: múlt, jelen és jövő

Hilltopnál jártam: múlt, jelen és jövő

„Nem csak ott lehet jó bort készíteni, ahol a gazda minden fürtöt megérint és maga mossa a hordót. Nem beszélve arról, hogy a világpiacon csak akkor lehet igazán jelen lenni, ha mennyiséget is föl tudunk mutatni”, véli Kamocsay Ákos, az „Év borásza” 1997-ben Angliában és az „Év bortermelője” 1999-ben Magyarországon. A Hilltop Pincészet és a Szolnoki Borkör tulajdonosa jóvoltából, ellátogattam Neszmélyre a Hilltop Melegeshegyi bázisára, mert ha az ember egyszer belemerül a gasztronómia és a borok világába, nincs menekvés, egyre több mindenre kíváncsi, keresi a kihívásokat és próbál időnként válaszokat találni. Amúgy is, Kamocsay Ákos muzeális borait, személyes jelenlétében és tolmácsolásában kóstolni, nem mindennapi program.

A történet ott kezdődik, hogy Kamocsay Ákos, az egykori Móri Állami Gazdaság palackozóüzemének vezetője, majd főborásza, Keresztury Éva, Török Imre és Storcz Judit, feleszmélve az ország gyötrelmes szocialista ideológiai rémálmából, 1991-ben megalapították vállalkozásukat Interconsult néven, amit majd később egy angol kliens javaslatára, Hilltop Neszmély zrt.-re kereszteltek. A vállalkozás bölcsője egy ideig Mór volt, de 1993-tól a TSZ pincéjének megvásárlásával, rossz minőségű szőlővel és tízezer liternyi fémtartállyal, a vállalkozás Neszmélyen kezdte meg működését és kezdődött a kaland: a rossz minőségű szőlő kivágása, új telepítések, korszerűsítés, fejlesztések, építkezések, és a még nagyobb angol álmok. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a szocialista magyar világ proletár ideológiája, az egész magyar gazdaságnak, kultúrának, gondolkodásnak, és ezzel együtt a borágazatnak is rendkívüli ártalmasnak és károsnak bizonyult, így annyira nem meglepő, hogy a korszerűsítés és a szemléletváltás ráfért az összes borvidékre egyaránt, hiszen mindenhol termelési és minőségi problémák voltak.

borkalandozas20150923_hilltop2

A Hilltopnak sokáig Nagy- Britannia volt az elsőszámú piac, és voltak olyan idők, amikor az értékesítés ezen a piacon elérte akár a nem kevésnek mondott tíz millió palack számot. Magyarországon a köztudatban még kevésbé csengett ismerősen ez a név, de a tudatos belső piacra való nyitás, lassan meghozta számukra az eredményt. Az áttörési pontot mégis a ’97-es cserszegi fűszeres jelentette, amely elnyerte az év fehérbora címet a ’98-a Wine Challenge-en. Mára, a Hilltop a saját 560 hektárjával, igazi birodalommá nőtte ki magát Magyarországon. Ebből 120 Szekszárdon, a többi 440 pedig Neszmélyen található. Nagy lépések ezek a pincészet számára, főleg ha azt vesszük számításba, hogy a készített boroknál sokáig felvásárolt szőlőt használtak. A belső eladások megduplázódtak, és lassan már fele-fele arányban vannak jelen az angol és a magyar piacon.

A friss és könnyű borok szegmensében a Hilltop mindig is jó volt, arról nem beszélve, hogy nagyon jó árszegmensben dolgoznak. A borpiramis széles, és úgy gondolom, hogy ezen jól elférnek a borok különböző szinteken. Ki akar mindig nagy borokat inni, de legfőképpen, kinek van Magyarországon erre annyi pénze? Egy nyári meleg napon, vagy az egyszerű hétköznapokban, igen jól tud esni egy könnyen értelmezhető, friss cserszegi vagy irsai, és kövezzen meg bárki, de néha kint a kertben még egy kis szódát is csapok a poharamba.

borkalandozas20150923_hilltop3borkalandozas20150923_hilltop4

Az alapokat a Hilltop kategória képezi, de a pincészet felismerve, hogy a fogyasztóréteg átalakulás alatt van, és egyre jobban keresi a komolyabb borokat, léptek ebbe az irányba egy nagyot, és Kamocsay Ákos nevével fémjelzett prémium borokat hoztak a piacra. Ügyes marketing és nagyon jó koncepció, hiszen Kamocsay Ákos neve nagyon jól cseng Magyarországon és külföldön is egyaránt. Nem csak, hogy jól cseng, de a Kamocsay-borcsalád az elmúlt időben egyre több elismerésben részesült különböző versenyeken, tehát nem csak ügyesen kitalált új arculatról van itt szó, hanem potenciálról és minőségről egyaránt. Az útkeresés és a jövő a további kérdésekre mindig választ fog majd adni. Az én részemről, pedig üdvözlendőnek tartom a koncepciót.

Ami a muzeális borokat illeti, amiket a pincészetnél kóstoltam, elmondhatom, hogy a zömében reduktív technológiával készült borok általában jól tartják magukat, fáradtságnak, oxidáltságnak nem igazán lehettem tanúja. Ha valaki azt gondolná, hogy a reduktív borok csak egynyári kalandozásoknak valók, nos, azoknak az eredmény igen tanulságos. Íme a bizonyíték, hogy nem csak a hordó (jobban mondva az akkori időkben nagybetűkkel a címkére ráírt BARRIQUE) képes csodákra… A tételeknek egy része olyan régi volt, hogy a szőlő még abból az időből származott, amikor a pincészet az ország különböző pontjairól felvásárolt szőlőből készítette borait. Nem fárasztok senkit hosszú borleírásokkal, szerintem most fontosabb a tény, hogy ezek a borok még mindig élnek és nagy élménnyel lehet őket fogyasztani. A hosszú, időnként unalmas borleírásokat, most is a többiekre hagyom…

Én egy tartalmas és tanulságos napot töltöttem Neszmélyen, kíváncsian várom a jövőt!


Related Posts

Kovács Tamás: Ne a gumimatrac és a lubickolás legyen a Balaton fő üzenete

Kovács Tamás: Ne a gumimatrac és a lubickolás legyen a Balaton fő üzenete

Az alacsony felvásárlási árak miatt sokan felhagynak a szőlőtermeléssel, így vannak olyan falvak a Balaton körül, ahol teljesen megszűnt a szőlőtermelés. Sajnos nincs értéke a szőlőnek, és ez egy komoly probléma jelenleg Magyarországon. A múltkori Csapody Balázzsal készített interjúm után ismét a Balaton a főtéma: […]

Fiáth Attila – Tokaj vagy Furmint?

Fiáth Attila – Tokaj vagy Furmint?

Fiáth Attilával ültem le egy kávé mellé, és ha a világot nem is váltottuk meg, de pár kényes téma szóba került: Tokaj, furmint, borstratégia, „botcsinálta” szakértők, és persze a kézművességet sem hagytuk szó nélkül. Attila tanulmányait Budapesten, Cambridge-ben és a Harvard Business School-on végezte. 2012-ben […]



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


Inline
HA TETSZETT, AKKOR FACEBOOKON IS KÖVETHETED A WINEARTCULTURE OLDALÁT! KÖSZÖNÖM!
Inline
HA TETSZETT, AKKOR FACEBOOKON IS KÖVETHETED A WINEARTCULTURE OLDALÁT! KÖSZÖNÖM!