Amikor kiszabadul a közösségi szellem a palackból

Amikor kiszabadul a közösségi szellem a palackból

Megoszlanak a vélemények a közösségi vagy regionális borok sikeréről. Nyilván a jelenleg piacon lévő közösségi borok márkaértéke között is van különbség, de úgy tűnik, hogy a BalatonBor egyre inkább beváltja a hozzá fűzött reményeket.

Miért?

A márka ma eljutott arra a szintre – és szerintem ez az egyik legfontosabb szempont –, hogy biztonságot ad a fogyasztónak, kereskedőnek, vendéglátósnak. Bármelyik ebbe a sorba tartozó borról legyen szó, képes megbízhatóságot és élményt adni. Ezek már márkaépítésre alkalmas alapok. Arról nem érdemes vitatkozni, hogy kinek melyik pince BalatonBora a kedvence. Ez lényegtelen, ez ízlésbeli kérdés. A lényeg, hogy mi fogyasztók, biztonságban vagyunk a választás terén, mert nem az számít, hogy déli vagy északi part, hogy Pócz vagy Dobosi, hogy Gyukli vagy Bujdosó, az számít, hogy tiszta, egyensúlyos, élményt adó bort takar a BalatonBor. 

Természetesen a BalatonBor nem a boros teremtés koronája, nem a tó környéki borvidékek ékköve. Nem is ez a célja. Arra vágysz, hogy töltsenek a poharadba egy olyan bort, amelyik ízlik? Kell a biztonság, hogy ne nyúlj mellé? Akkor kérj egy BalatonBort! Érezd magad biztonságban a választásnál és élvezd az élményt! Erről szól a brand.

Mi lehet a siker titka?

Egyrészt fontos, hogy jól körülírható legyen a stílus, hogy mindenki értse mit várhat ettől a közösségi márkától. Ez egy a populáris szájízlésre építkező, tartalmas olaszrizling, mely széles fogyasztói kört céloz meg. Tiszták és világosak a szőlőtermesztés és borászati szabályok a márkára vonatkozólag. Van egy egységet kommunikáló megjelenés, s úgy tűnik, van emberi összefogás is mögötte. Fontos, hogy Origoval választják ki azokat, akik bekerülhetnek és BalatonBor néven palackozhatnak bort. Ez biztosítja az egységes stílust. Ez egy minőségbiztosítási panel, amely a fogyasztókat segíti a kötődés, a bizalom kiépítésében.

Gyukli Krisztián, balatonfüredi borászt, a Balatoni Kör tagját kérdeztem arról, hogy a számok tükrében hogyan indult, s most hol tart a regionális márka.

Hányan csatlakoztak alakuláskor a kezdeményezéshez, s hányan készítenek ma BalatonBort?

A 2015-ös induláskor több, mint 40 pincészet jelezte csatlakozási szándékát, és 21 tétel képviselhette a régiót, mint BalatonBor. Az évek alatt nemcsak a fogyasztóknak, hanem nekünk is sikerült megismernünk a rendszer működését. Évről-évre javítgattuk a
szabályzatot. Most ott tartunk, hogy már nem egy, hanem négy bírálati időpont van, mert minden pincészetnél más és más időpontokban áll össze az olaszrizling, hogy a legszebb oldalát mutathassa. Az idei első bírálaton már 13 borászat bora került be a rendszerbe és már most 45 ezer palacknál tartunk. Bízunk benne, hogy a negyedik bírálat után elérjük akár a 100 ezer palackot is.

Elsődlegesen a Balaton környéki éttermeket, bárokat, vinotékákat céloztátok meg az értékesítés szempontjából. A kezdetek óta mit látsz, mennyire érdeklődnek a tó körüli
vendéglátó-ipari egységek a márka iránt? Lehet-e azt mondani, hogy néhány év múlva szinte nem lesz olyan igényes hely, ahol ne lenne BalatonBor?

Az első évben, mikor a szabályozást megalkottuk, nem tudtuk hogyan fog működni a piac egy ilyen régiós márka esetén. Mi csak ajánlásokat fogalmaztunk meg a termelők felé, hogy a régiós értékesítésre kell helyeznünk a hangsúlyt. Idővel kirajzolódott, hogy bár a BalatonBor eljutott az ország sok pontjára, igazi átütőereje jelenleg a tó körüli vendéglátásban van. 5 év után most már pontosan látható, hogy a balatoni gasztronómia kikerülhetetlen bora lett. A márka tulajdonosai mind a Balatoni Kör, mind pedig a Rizling Generáció is meg van győződve arról, hogy továbbra is a tó körüli értékesítésre kell koncentrálnunk, meg kell ismertetnünk a gasztronómiai partnereken keresztül a hozzánk érkező vendégekkel ezt az értéket és élményt adó helyi bort.

Hogyan változott az értékesített palackok száma az elmúlt évek alatt?

A szabályozás értelmében egy borászat maximum 7000 palackot készíthet el a BalatonBorból. Elsőre furcsának tűnhet ez a felső korlát, és jogosan merül fel a kérdés, hogy így, hogy fog emelkedni a jövőben a palackszám. A felső korlát arra szolgál, hogy ne egy-egy nagyobb pincészet terítse le az ország összes nagyáruházát a saját BalatonBorával, mert akkor az ő pincészetével azonosítják idővel a terméket. Ráadásul a magas palackszám levinné a termék árát a többi szereplő árai alá és ez a fogyasztókban teljes zavart okozna a márka üzenetével kapcsolatban. Az elején néhány tízezerről, hamarosan 100 ezres mennyiségre ugrik a palackszám, ami arról árulkodik, hogy erősödik a márka értéke.

Hogyan lehet kiszolgálni azon fogyasztók, nyaralók igényeit, akik ottlétük alatt megkedvelték e bort, s szívesen vásárolnának belőle máskor és máshol is?

A Balatonbor korábban is jelen volt, ahogy most is jelen van a Balatonon kívüli értékesítési helyeken is. Legyen az egy borkereskedő, egy benzinkút vagy egy nagy kereskedelmi lánc. Továbbá a legtöbb előállító borászat internetes áruházában egy gombnyomással megrendelhető a bor bel- és külföldön egyaránt.

Jelent-e segítséget a kisebb, ismeretlen pincéknek, hogy “belekapaszkodhatnak” egy ilyen kezdeményezésbe? Gondolok itt elsősorban arra, hogy a fogyasztó megismeri őket a BalatonBor (mint ismert és megbízható márka) kapcsán, majd kíváncsi lesz a pince többi borára is?

Egyértelműen igen! Az elmúlt évek jól megfigyelhető tapasztalata, hogy a szárnyaikat bontogató kisebb borkészítők a BalatonBor hajójába beülve könnyűszéllel eljutottak olyan
fogyasztókhoz, akikhez csak sok munka és ráfordítás árán jutottak volna el. Amennyiben a fogyasztónak egy BalatonBor megtetszik, akkor nagyon valószínű, hogy fel fogja keresni az adott pincészetet vagy megkóstolja egyéb borait is. A másik jó tapasztalat szerint azok a vendéglátó egységek, amelyek dolgoznak BalatoBorral, szívesen rendelnek rendszeresen más és más termelőktől vagy tartanak egyszerre több BalatonBort a kínálatban, így még több esélyük van a kisebb termelőknek a pincét őszre kiüríteni. Szintén fontos megjegyezni, hogy a szabályzatban szerepel, hogy ha a szőlőt valaki vásárolja a BalatonBor készítéshez, akkor minimum 130 Ft/kg áron javasoljuk a vásárlást. Ez egy “fair trade” gondolkodás, ami idővel újra helyzetbe hozhatja az elhanyagolt szőlőültetvények tulajdonosainak szőlőtermelési kedvét.

Gyukli Krisztián azt is hozzátette, hogy a BalatonBor mind a megalkotók, mind a készítők, mind pedig a fogyasztók részéről rengeteg új találkozást, beszélgetést, üzleti kapcsolatot
eredményezett. „Tényleg hiszünk abban, hogy ha nem egy fentről érkező életszerűtlen szabályozásnak kell megfelelnünk, hanem a saját tapasztalatainkból születik valami kézzel fogható, melyet évről-évre tudunk csiszolni, akkor az hosszú távon felemelheti a régiót.
A BalatonBor, mint a Vinea Balaton belépő szintje ezt tökéletesen megtestesíti. Az olaszrizling egy olyan szőlőfajta, ami nem véletlen maradt fenn hosszú időkön keresztül a tó körül. A BalatonBor pedig egy olyan bor, melyet sokan, sokszor kérnek a poharukba.”

Szerző: Vörös @ttila

Fotók: babjakfoto.hu, Gyula Gyukli Photpgraphy


Related Posts

Kovács Tamás: Ne a gumimatrac és a lubickolás legyen a Balaton fő üzenete

Kovács Tamás: Ne a gumimatrac és a lubickolás legyen a Balaton fő üzenete

Az alacsony felvásárlási árak miatt sokan felhagynak a szőlőtermeléssel, így vannak olyan falvak a Balaton körül, ahol teljesen megszűnt a szőlőtermelés. Sajnos nincs értéke a szőlőnek, és ez egy komoly probléma jelenleg Magyarországon. A múltkori Csapody Balázzsal készített interjúm után ismét a Balaton a főtéma: […]

Laposa Bence – Globális szemléletváltásra lenne szükség

Laposa Bence – Globális szemléletváltásra lenne szükség

„A nullához képest, tényleg jól állunk, legalábbis ha azt vesszük figyelembe, hogy milyen állapotok voltak 10-15 évvel ezelőtt.” A beharangozott négyrészes sorozat újabb része következik most: Laposa Bencével, a Balatoni Kör elnökével beszéltem ezúttal. Középpontban ismét a Balaton. Mozgalmas évet zártatok, már csak ha a […]



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..