Portugál borfogyasztás a járvány árnyékában

Portugál borfogyasztás a járvány árnyékában

A világjárvány a borágazatot is érzékenyen érintette szerte a világon, így Portugáliában is. Az ország vezetése elég hamar reagált a járvány megjelenésére és már szinte az első megbetegedések után otthon maradásra kérte a lakosságot. A járvány miatt egyik napról a másikra betiltották a fesztiválokat, bezártak a borászatok, az éttermek, bárok, és a borboltok pedig csak házhozszállítást vállaltak. A helyzet sajnos még e cikk írásának idején is változatlan. Sőt, a 2021. januári mérőszámok az új fertőzöttek tekintetében minden eddigit felülmúlnak Portugáliában.

Ahhoz viszont, hogy a pincészetek a járvány idején és elmúltával is tovább működhessenek, fenn kell tartaniuk a kapcsolatot a fogyasztóikkal. A borágazat egyetlen mentsvára pedig az internet maradt. Innentől kezdve viszont a lehetőségek száma végtelen.

Nézzük is végig, milyen módszereket használnak a portugál borászatok a járvány gazdasági túlélésére:

Webshop

Az online értékesítés növekedése Portugáliában elérte a borágazatot is, ráadásul 2020 ezen a téren rekordévnek ígérkezik (a cikk írásának idején még csak az első ¾ évi adatok állnak rendelkezésre). Már a karantén első hónapjában – az OnWine.pt, Portugália egyik legnagyobb online borboltja szerint – a forgalom 540% -kal(!) növekedett az előző 10 héthez képest, meghaladva még a 2019. évi forgalmat is. Az ügyfelek az ország egész területéről, valamint elsősorban nyugat-európai országokból érkeztek. A megrendelések átlagos értéke 55 euró, ami egy 6,20 eurós átlagárnak felel meg palackonként. Átlagosan minden megrendelés 9 palackból áll, és tartalmaz legalább egy portóit, pezsgőt, vagy egyéb alkoholos italt.

A karantén idején a portugálok legkeresettebb régiója Douro és Alentejo, melyek így együttesen az összes értékesítés 70% -át teszik ki. A rendeléseknél különösen a vörösborok vannak reflektorfényben, melyek az összes vásárlás 90% -át adják. A vásárlók többsége új tapasztalatokat keres, és kevésbé van tisztában a régiókkal, márkákkal, kategóriákkal és az árakkal. Mivel egyre többet szeretnének tanulni a borokról, s felfedezni új tételeket, mernek kockáztatni is olyan márkákkal, amelyek még nem annyira ismertek. Ezért ez most kiváló lehetőség a borászatok számára, akik hatalmas erőfeszítéseket tesznek célzott kampányok létrehozására és az újonnan született kapcsolatok megtartására, mert azt szeretnék, hogy azok fennmaradjanak a világjárvány utáni időszakban is.

Voucher (ajándékutalvány)

A borászatok vouchereket is kínálnak, melyekkel előre megvásárolhatnak, illetve lefoglalhatnak náluk bortúrákat. Ezek a járvány után beválthatóak.

Smart Tasting, avagy az “Intelligens kóstolás”

Ez tulajdonképpen egyfajta virtuális bortúra: a termelő házhoz szállítja 2-3 saját borát, aztán virtuálisan, az interneten keresztül mesél a pince működéséről, történetéről és a termékeiről.

Online borkóstolás

Már nagyon sok országban kialakították ennek különböző formáit, amit egyébként az olaszok indítottak útjára. Már nem csak pincészetek, de borszakértők, borboltok, sőt, sok sommelier is használja a követőivel való kapcsolattartásra. Az online kóstolókon elsősorban a közösségi média oldalakon, az Instagramon és a Facebookon vehetnek részt a fogyasztók. A szakemberek a kamera előtt ülve felbontanak egy általuk bemutatásra érdemesnek szánt bort, és egy virtuális kóstolás keretében mesélnek róla, miközben ők is kóstolnak. Általában a kóstoló előtt pár nappal már jelzik az oldalaikon, mikor és melyik bort fogják bemutatni, így addig mindenki kényelmesen beszerezheti egy online shopból.

Borklub 

A borklubok havi előfizetési díjért cserébe minden hónap egy adott napján postáznak 2-3, szakember által (vagy néha az előfizető egyedi ízlése alapján) kiválasztott bort, melyhez mellékelnek egy magazint is, amely az adott borokról tartalmaz információkat. Ez a megoldás nagyon jó lehetőséget kínál például egy családi vagy baráti társaság számára, hogy havonta legalább egyszer összeüljenek egy otthoni borkóstolóra, ahol együtt kinyithatják és kóstolhatják a kapott borokat.

Többek között ezeknek is köszönhetően a portugál borexport értéke a világjárvány évében, már a 3. negyedév végére 2,43% -kal nőtt az előző évihez képest, elérve az 589,6 millió eurót. Az adatokat az Instituto da Vinha e do Vinho (IVV) (Szőlészeti és Borászati Intézet – szerk.) tette közzé a portugál borok éves fórumán, melyet 2020-ban rendeztek először teljesen digitális formában. A Covid-19 járvány globális piacra gyakorolt ​​hatása ellenére a portugál borok továbbra is export növekedési tendenciát mutatnak, ami 2020-ra várhatóan rekordértéket fog eredményezni,  s ezzel várhatóan meghaladja a 2019-es értéket, amely 820 millió eurót tett ki.

Az elért pozitív teljesítmény nagyrészt az Európai Unión kívüli harmadik országbeli borkedvelők magatartásának tudható be, kiemelten a Brazília, az Amerikai Egyesült Államok, Kanada és az Egyesült Királyság piacaira történő megnövekedett exportnak. Portugál szakemberek szerint ezek az eredmények a portugál borok minőségét és termelőik alkalmazkodóképességét tükrözik.

A ViniPortugal, a Portugál Borágazat Szakmai Szövetsége, az általa megrendezett Wines of Portugal fórum keretein belül ismerteti minden évben a portugál borok következő évi, nemzeti és nemzetközi promóciós stratégiáját, valamint elemzést nyújt a nemzeti borágazat aktuális állapotáról az ágazat szabályozó és promóciós szervezetei, valamint a termelők számára. 2021-ben a Szövetség 7,15 millió eurót tervez befektetni nemzetközi promóciókba, ami történelmének egyik legnagyobb marketing-befektetése lesz.

A borexport hagyományos piacai mellett, mint például az Egyesült Államok, Kanada, Brazília, az Egyesült Királyság, Franciaország és Németország, 2021-ben a ViniPortugal új piacokba is kíván befektetni: például Belgium, Dánia, Ukrajna és Mexikó. Kína a 2020-as visszaesés ellenére továbbra is stratégiai piac a portugál borok számára.

Egy olyan atipikus évben, mint 2020, nagyon pozitív jel, hogy a portugál borexport növekszik, és érték tekintetében kilátásban van az exportrekord megdöntése is. A borágazat összes résztvevőjének az elmúlt években tett közös erőfeszítései, amelyek egyértelműen a termékek minőségére és a nemzetközi promócióra, valamint az új piacok megnyitására összpontosítottak, pozitív eredményeket hoztak, különösen egy olyan évben, amelyben amúgy is sok a bizonytalanság és a korlátozás.  

Szerző, borítókép és grafikonok: Mokri Livía, Portugáliában élő borszakértő és sommelier

Fotók: Unsplash


Related Posts

A turistaparadicsom, ami egyben egy feltörekvő borvidék is

A turistaparadicsom, ami egyben egy feltörekvő borvidék is

A Portugália legdélibb részén fekvő Algarve régió évtizedek óta vonzza a turistákat. A partmenti halászfalvak üdülővárosokká váltak, a strandok pedig egész nyáron tele vannak portugál és külföldi nyaralókkal. Algarve, élénk tengerparti üdülőhelyeivel, első osztályú turisztikai szolgáltatásaival és Portugália legjobb golfpályáival mára Európa egyik legnépszerűbb nyaralóhelyévé […]

A legrégebbi palackozott portugál vörösbor

A legrégebbi palackozott portugál vörösbor

A Soares Franco család birtokában lévő José Maria da Fonseca pincészet Portugália legrégebbi és egyik legrangosabb borászata. A pincészet története az 1820-as években kezdődött, amikor az alapító, José Maria da Fonseca Lisszabonba érkezett és több területet vásárolt, valószínűleg 1846-ban a Cova de Periquita-t is. A […]



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .