Radó Denise: Mindig vágytam erre a szerepre!

Radó Denise: Mindig vágytam erre a szerepre!

„Mindig vágytam arra, hogy ha majd egyszer beleérek ebbe a korba, nagyon izgalmas feladatnak tekinteném ezt a szerepet eljátszani színpadon. Óriási öröm és boldogság volt, amikor kiderült, hogy a Szolnoki Szigligeti Színház a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Csiszár Imre rendezésében műsorra tűzi Szabó Magda Régimódi történetét, és engem tisztelnek meg ezzel a szereppel és feladattal” – mondja legújabb interjúmban Radó Denise, Jászai Mari-díjas színésznő és rendező.

Egy színész minden eljátszott szerep által megtanul valamit. Te például a Szabó Magda egyik legnépszerűbb regényében, a Régimódi történetben eljátszott Rickl Mária szerepe által mit?

Furcsa és egyben nehéz szerep, hiszen a nézők már a darab kezdetén egy kőkemény, magabiztos, s két lábbal a földön álló nőt látnak Rickl Mária személyében. Senki sem születik kegyetlennek és céltudatosnak, így bízom benne, hogy az előadás folyamán minden néző számára ki fog derülni, hogy mitől vált ilyenné. Bár a történet nem a mai korban játszódik, mégis rengeteg olyan mondat hangzik el benne, ami most is aktuálisan hat. Talán a nézők is ráérezhetnek arra, hogy ezek a döntési helyzetek és nehéz pillanatok, amiket Rickl Mária átél, mindannyiunk életében is megtörténhetnek. Még akkor is, ha nem ennyire kiélezetten, mint Szabó Magda regényében, de felfedezhetünk olyan örökérvényű igazságokat és mondatokat, melyek bármilyen korban megállják a helyüket. Annak ellenére, hogy Rickl Mária egy érzelemmentes nőnek tűnhet, nagyon sok érzelmet folyt magába, közben sokszor éppen érzelmi döntéseket hoz meg.

Az eddigi pályafutásod alatt veled is megtörtént ilyesmi?

Számtalan alkalommal, például éppen a próbák folyamán jöttem rá, hogy hasonló esetek az én életemben is megtörténtek. Magánéletemben egy rendkívül érzelmes ember vagyok. Visszatérve az általam megformált Rickl Mária karakterhez, azt kell mondanom, hogy ő a saját logikája, céljai és az életben maradási törekvései alapján hozza meg a döntéseit. Párszor viszont nekem is rá kellett jönnöm, hogy dacára annak, hogy sokkal megfontoltabban hozom meg az életben a döntéseimet, mégis néhány alkalommal pont így cselekedtem én is. Akár a magán, akár a szakmai életemben, én is voltam párszor olyan mélyen, hogy azt gondoltam onnan már nincs tovább. De felálltam a padlóról, páncélt növesztettem a lelkem köré, hogy ne sebezhesse meg senki, majd megráztam magam és folytattam az utamat. Pontosan így cselekedett Rickl Mária is, ezért is volt érdekes számomra ezzel szembesülni.

Szabó Magda Régimódi történet című műve generációs kérdéseket feszeget. Előbb pont azt említetted, hogy örök érvényű mondatokat is felfedezhetünk benne. A mai korra vetítve, mik lennének ezek?

Ahogyan a darab folyamán többször is elhangzik, például az idősek irányítják az életünket. A fiataloknak pedig azokat az elveket és morális elvárásokat kell továbbvinniük. Ennek ellenére mégis vannak olyanok, akik fellázadnak, és másképpen szeretnék leélni az életüket. Ez most sincs másképpen. Az elvek sokszor dogmává változnak, ezért is kell haladni a korral, így az idősebb korosztálynak, dacára annak, hogy a legjobbat szeretnék a családjuk számára, a fiatalok nézeteit is el kell fogadni. Szintén örök érvényű mondanivaló, hogy erkölcsileg tartozunk azok számára, akik segíteni próbálnak, illetve átvitt értelemben vagy valójában megmentik az életünket. A szeretetet, a törődést viszonyozni kell. A Régimódi történet utolsó képében az a lány, aki egész életében küzdött a nagymamája elnyomása ellen, utolsó pillanatban mégis azt mondja, hogy mellette van a helye. Hogy miért? – mert például ő nevelte fel, megmentette az életet, és új értelmet adott az egész létezésének. Ekkor eszmél Rickl Mária, hogy akkor szereti az unokáját igazán, ha elengedi, hogy járja a saját útját. Nem ennyire kiélezetten, de nekem is van egy lányom, akivel hihetetlen jó kapcsolatban vagyok, de amikor úgy döntött, hogy külföldön szeretne továbbtanulni, bármenyire fájt, hogy nem lesz napi szinten mellettem, el kellett engednem.

A szeretet kérdése egészen érdekes és furcsa helyzet a Régimódi történetben…

Igen, különösen az általam megtestesített Rickl Máriánál. Nem meri vállalni az érzéseit, hiszen míg vállalta, addig férje és családja részéről csak csalódás és pofon érte. Ezért ilyen kőkemény a gyerekeivel szemben.

Annak ellenére, hogy egy markáns, kőkemény asszony, akinek hihetetlen egyenes a gerince, ezek álcája mögött mégis egy érzékeny szívű nőt találunk…

Egyrészről úgy érzi, hogy mindenki életét köteles megoldani, jövőt biztosítani a gyerekei, családja számára. Mindezt természetesen egy bizonyos értékrend szerint teszi meg. Nagyon érdekes kérdés ebben a színdarab változatban, hogy a nő szerepe a családban elsődleges fontosságú az egész darab folyamán. Ezt is több szempontból bemutatva, például ott van Rickl Mária, akinek szemlélete szerint a családot minden áron össze kell tartani. Ez teljesen szembemegy azzal az állásponttal, amit unokája, Jablonczay Lenke képvisel: fiatal, szabadszellemű és kitörni vágyó ember, ami a fiatalokra mindig jellemző. Mária a rideg külső ellenére meleg szívet rejt magában, csak nem mer gyöngének mutatkozni. Ezért növeszt a lelke és szíve köré egy páncélt, hiszen ha nem mutatja magát gyengének, akkor nem tudják támadni. Hihetetlenül emblematikus ember szeretne maradni, ettől függetlenül neki is fáj, amit maga körül lát. Bár a színpadi változat egy bizonyos kortól kíséri végig az életét, a regény fiatal korától mutatja be. Nem szabad elfelejteni, hogy Rickl Máriát az élet tette kőkeménnyé, fiatalon ő is ki szeretett volna lépni abből a fajta világból, amit az öregek diktálnak.

Annyira komplex, nehéz és kihívásokkal teli szerep Rickl Mária megformálása, hogy talán minden színésznőnek egy álomszerepet jelent ennek eljátszása…

Teljes mértékben! Szabó Magdát és az általa papírra vetett női alakjait mindig szerettem. Izgalmas és összetett karakterekkel találkozunk írásaiban, a Régimódi történet regényt is imádtam, akárcsak a színdarab változatát is. Mindig vágytam arra, hogy ha majd egyszer beleérek ebbe a korba, nagyon izgalmas feladatnak tekinteném ezt a szerepet eljátszani színpadon. Óriási öröm és boldogság volt, amikor kiderült, hogy a Szolnoki Szigligeti Színház a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Csiszár Imre rendezésében műsorra tűzi Szabó Magda Régimódi történetét, és engem tisztelnek meg ezzel a szereppel és feladattal. Annak ellenére, hogy egy rendkívül nehéz szerep, ami lelkileg és fizikailag is nagyon megterhelő, imádom csinálni. Állandó figyelmet és energiát követel a szerep, de Csiszár Imre nem is tűri, ha nem a maximumon égnek energiában a színészek a színpadon.

Honnan táplálkozik nehéz pillanatokban egy színész?

Saját magából, az életéből, kollégáiból, és jó esetben a rendezőből. Imre mindig bizalommal fordult felém, ami sokban megkönnyítette a helyzetemet.

Gondolom az összetett szerepen kívül a járvány okozta nehézségekkel is meg kellett küzdeni a próbák folyamán…

A járvány okozta nehézségek és szörnyűségek mindenkinek rányomja az életére a bélyeget. Talán az egészben a bizonytalanság a legrosszabb, hiszen előre még senki sem tudja, meddig kell kitartania. Ennek ellenére mégis azt gondolom, hogy valahogy mégis meg kell találni azt, ami a legrosszabb helyzetekben is jó. Bár nehéz és emberpróbáló feladat volt 2 hónapig maszkban próbálni, örülök, hogy minden nehézség ellenére bemutattuk múlt év novemberében a darabot. A járvány miatt a premiert online tudták megtekinteni a nézők, most februárban pedig szintén online közvetítés által tovább folytatjuk az előadásokat. Iszonyúan hiányzik színészként a nézők közelsége, de bízom benne, hogy ha a nézők otthon leülnek és megnézik a Régimódi történetet, talán mégis valamilyen élményt, kikapcsolódást és biztatást kapnak a művészet által ezekben a nehéz időkben. Fantasztikus adomány, hogy legalább így online tudunk játszani és ez által tartani nézőinkkel a kapcsolatot. Ez nem csak a mi életünket teszi szebbé, hanem azon nézőkéjét is, akik megtisztelnek minket és megnézik az előadást. Egy másfajta Régimódi történetet tudunk megmutatni számukra, ami modern tud lenni a mai korban is.

Szerző: Noreplika (Németi Sándor), az oldal tulajdonosa és főszerkesztője

Fotók: Molnár Dóri


Related Posts

Radó Denise: „Hitelesség nélkül nem lehet színházat csinálni”

Radó Denise: „Hitelesség nélkül nem lehet színházat csinálni”

Nagyinterjú Radó Denise, Jászai Mari-díjas színésznő, rendezővel. Színházról rendezésről, hitelességről, hitvallásról és karitatív munkáról. Színészdinasztiából származol, de mégsem szerettél volna színész lenni.  Makacsság állt ennek a hátterében? A színház világa szinte beszőtte az egész életemet, hiszen a családomból mindenki a színházhoz kötődött. Például nagypapám Radó […]

Barabás Botond: „Fontos, hogy emberként és színészként is hitelesek legyünk”

Barabás Botond: „Fontos, hogy emberként és színészként is hitelesek legyünk”

„Hatalmas szerepe van annak, hogy éveken keresztül milyen hiteles tartalmat tud nyújtani egy színház a fiatal generáció számára. Arra kell ránevelni a fiatalokat, hogy legyen igényük színházra, kultúrára.” – mondja legújabb interjúmban Barabás Botond színművész, a Szolnoki Szigligeti Színház társulatának elismert és megbecsült tagja. Barabás […]



Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .