Bor
post-authorNémeti Sándor
2021. december 21.

Táborosi János: Izgalmas időszak előtt állunk

post

„Finoman szólva az összefogás, az együttműködés, a közös irányba tartás még bőven hagy kivetnivalót maga után Tokaj-Hegyalján.” – mondta legújabb interjúmban Táborosi János, a Tállyán lévő Trifecta pincészet ügyvezető igazgatója. Talán azt már kevesebben tudják, hogy az arisztokrata gyökerekkel rendelkező Nyárády Pablo tulajdonában lévő Trifecta az Egyesült Államokban, pontosabban a Napa-völgyben is készít borokat, s az innen származó összes bevételt jótékonysági célokra használják fel. Számokban mérve ez az összeg közel 1,2 millió dollárt tesz ki évente.

Mit kell röviden tudni a Trifecta pincészetről és milyen elvek alapján készíti a borokat?

Mind a tokaji, mind pedig a Napa-völgyi boraink ugyanazon elvek alapján készülnek: a hagyományok és kulturális értékek tiszteletben tartásával, kiváló alapanyagból és gondos odafigyeléssel kompromisszumok nélkül olyan egyedülálló prémium borokat igyekszünk évről-évre alkotni, melyek visszatükrözik a területek adottságait és reflektálnak az évjáratok sajátosságaira. Mindezt úgy, hogy hűen képviselik azokat az értékeket, amik jellemzik az arisztokrata Nyárády-családot, mely már az 1820-as években is bort készített erdélyi birtokán. Sajnos 1948-ban az egykor 40 hektáros birtokot a román kommunista rendszer elkobozta, majd tönkretette. Erdélyben a mai napig folynak az erőfeszítések az eredeti birtok visszaszerzésére. Az arisztokrata gyökerekkel rendelkező tulajdonos, Nyárády Pablo, az elődök nyomdokaiba lépve és folytatva a családi hagyományokat 1997-ben megalapította cégét Amerikában, ahol két kaliforniai többgenerációs borász, Bill Ballentine és Sam Baxter együttműködésével limitált számban készített pinot noir és cabernet sauvignon tételeivel sikeressé vált a borok piacán. Mivel teljesen más pillérekre épül az amerikai piac, a Napa-völgyi Trifecta borászat kommunikációja és szemlélete is más, mint a Tokaji borvidéken, pontosabban a Tállyán található Trifecta pincészeté.

Miben nyilvánul meg ez a különbség?

Többek között abban, hogy a tokaji Trifecta sokkal többet kommunikál a platformjain. Kint Pablo arra törekszik, hogy közvetlenül a vásárlóknak adja el a borokat, különböző rendezvényeken vesz részt, és csak az kerülhet fel a várólistára, aki személyesen találkozott vele. Ez nagyon fontos szempont számára. Mivel Magyarország egy teljesen más piac, számunkra ez nem kivitelezhető, és nem is tudunk ilyen szigorúak lenni. Volt olyan példa is, hogy valaki felhívta Nyárády Pablot, hogy sikerült végre megkóstolni egy ismerősénél az egyik bort, és szeretne belőle rendelni magának. Pablo megköszönte az érdeklődést, majd elmondta, hogy abban a városban csak az az egy személy vásárolhat a borokból. Nagyon kevés amerikai Trifecta-bor készül, cabernet sauvignon-ból 5000, míg a pinot noir-ból csupán 1000 palack. A borok népszerűségének és prémium minőségének köszönhetően csak korlátozott számban, 4 és fél éves várakozási lista után állnak az érdeklődők rendelkezésére. Ráadásul mindkét bor esetében meg van szabva, hogy egy palackot nem, hanem csak egy kartonnal lehet vásárolni. Kint ez 12 palackot jelent. Szintén fontos tudni, hogy a pincészetnek nem az a lényege, hogy a borok eladásából származó profitból tartsa el magát. A borászat hitvallása karitatív küldetésén alapul, így minden bevételt jótékonysági célokra használnak fel. Ez azt jelenti, hogy a Nyárády-család a kinti Trifecta-borok eladásából 100 ezer dollárt adományoz ilyen célokra, de a borászat által szervezett eseményeken saját és mások hozzájárulásával közel 1,2 millió dollár gyűjt évente jótékonysági célokra.

Forrás: Trifecta Wines

Ha nem túl indiszkrét a kérdés, lehet valamit tudni arról, hogy kiket támogat elsősorban?

Többek között a különleges kezeléseket igénylő gyerekek számára fenntartott St. Jude Children’s Research Hospital-t. Az 1962-ben alapított kutatóintézet a gyermekek súlyos betegségeivel, különösen a leukémiával és más rákos megbetegedésekkel foglalkozik. A kórház üzemeltetése körülbelül napi 2,8 millió dollárba kerül, de a betegeknek nem kell fizetni az ellátásukért. Amerikában ez nem természetes, vagyonokba kerül egy kórházi ellátás. Ez az ügy nagyon közel áll Pablo szívéhez, de ezen felül paralimpikonokat támogat, de olyan szervezetnek is adományoz pénzt, aki háborúban súlyosan megsebesített katonákat támogatja. Magyarországon pedig a Szent István Lovagrendet, illetve a Vitézi Rendet segíti. Nyárády Pablo mindkettőben tag.

Mennyi területtel rendelkezik a kinti borászat?

A borászatnak nincs saját területe, hanem felvásárolja az alapanyagot. Viszont ahhoz, hogy csak a legjobb minőségű szőlőt kapja meg a termelőktől, a piaci árnál 10%-kal többet fizet az alapanyagért. Cserébe a szőlőt úgy gondozzák, ahogyan kéri a borászat, és a szüretelő csapat akkor kell, hogy elinduljon, amikor a borász elérkezettnek látja az időt a szüretre. Csak így lehet csúcsminőséget elérni. A jövőben bővülni fog a cég termékkínálata, hiszen Nyárády Pablo nagyon komoly tervekkel rendelkezik, de ezekről majd akkor szeretnék több részletet elárulni, amikor minden terv megvalósult.

Hogyan jött képbe Tokaj, és miért erre a borvidékre esett a választás?

Pablo apukája magyar, anyukája pedig osztrák származású, s bár nem beszéli a nyelvet, szívében magyar. A szeretetet, amit érez Magyarország iránt édesapjától örökölte, aki sokat mesélt neki az országról. A Napa-völgyi sikereknek köszönhetően, felismerve a Tokaji borvidékben rejlő hatalmas lehetőséget 2016-ban megalapította Tállyán a birtokát és itt is belekezdett a prémium borok készítésébe. Saját, illetve bérelt területekkel rendelkezünk, de van, hogy vásárolunk alapanyagot is. Jelenleg a Báthori, St. Tamás, Szerelmi, Lencsés, és a Mestervölgy dűlőkben rendelkezünk területekkel. Utolsó kettőről viszont még nem készítünk borokat.

Forrás: Trifecta Wines

Hogyan emlékszel vissza a kezdetekre?

Nem volt egyszerű, de minden nehézségből erőt kovácsoltunk. Volt zsarolás, bírósági ügy, olyan dolgok történtek velünk, amikre sosem gondoltunk. Elég csak rákeresni a nevemre az interneten, és látni fogod, mivel kellett fiatal pincészetként megküzdenünk. Nagy kihívás egy új borászatot építeni, megfelelő anyagi háttér kell hozzá, illetve vízió. És ne felejtsük el a munkaerőt sem, ebből pedig hiány van. Nehéz olyan embereket találni, akik értenek a munkákhoz, szorgalmasak és becsületesek. De ez nem csak Tállyára, hanem az egész borvidékre érvényes. Olyan emberrel még nem találkoztam, aki dicsekedett volna azzal, hogy könnyű megfelelő munkaerőt találnia. Sajnos nagyon kevés fiatalt látni a borvidéken, sokan a nagyobb városokban telepedtek le, azok, akik nyelveket beszéltek pedig külföldre mentek el.

Már a kezdetek óta Kiss János készíti a borokat. Miért rá esett a választás? 

Még a birtok megalapítása előtt bejártuk 2014-ben Pabloval együtt a borvidéket, és Herczeg Ágnesnek (egy korábbi Ágnessel készített interjúm ITT olvasható) köszönhetően több borászatot is felkerestünk. Rengeteg bort kóstoltunk, volt köztük jó és nagyon rossz is. Végül Pablonak és nekem is, anélkül, hogy összebeszéltünk volna, Kiss János borainak karaktere és stílusa tetszettek a legjobban.

Mi a borászat filozófiája?

Öregbítve a Tokaji borvidék hírnevét, s szem előtt tartva kulturális örökségét prémium borokat készítünk, úgy, hogy a mennyiség is fontos szempontot játszik. De ez sosem megy a minőség rovására. Pablo hitvallása szerint, amit már a kezdetek óta Kiss Jánosnak is kihangsúlyozott, hogy a bor a dűlőben, a szőlőben készül, a borász feladata, hogy ezt ne rontsa el. Ezért is tarjuk fontosnak a sok jelenlétet a szőlőben. Még akkor is, ha több pénzt kell költeni, akárcsak a Napa-völgyi borok esetében, Tokajban is a magas minőség a legfontosabb. Pablo számára szintén fontos a fenntarthatóság, így nem használunk gyomirtót, hanem inkább többször járunk ki és kézi munkával gondozzuk a területeinket.

Forrás: Trifecta Wines

Mi minden valósult meg a Trifecta megalapítása óta? 

Folyamatosan fejlődünk és fejlesztünk, több pályázatot is sikerült megnyernünk, amit például szállodafejlesztésre és a borászat korszerűsítésére fordítottunk. Ha visszagondolok hol tartottunk jó néhány éve, és hol tartunk most, szinte hihetetlen fejlődésen mentünk keresztül. A Trifecta Udvarházban, 11 szobában és egy kétszobás apartmanban 26 fő elhelyezését tudjuk biztosítani, de a legtöbb szoba pótággyal is felszerelhető, így ez a létszám akár 36 főig bővíthető. Továbbá wellness, masszázs programok és előre egyeztetett időpontban dűlőtúrával állunk a vendégeink rendelkezésére. Zöldterületünkön nemrég épült meg egy medence, hozzá pedig a teraszon egy bár, így nyáron ez remek kikapcsolódást tud nyújtani a hozzánk látogatóknak. De az elmúlt időszakban megtörtént a szobák felújítása, állatbarát és mozgáskorlátozott szobák kialakítása, privát elektromos autótöltő pontot hoztunk létre és kerékpárkölcsönzésre is lehetőség van. Már a kezdetek óta olyan helyet álmodtunk meg, ahol a vendég nem csak a borért tér be, hanem szeretnénk egy komplex élményt biztosítani számára, amihez szorosan kapcsolódik a gasztronómia, a bor és a kikapcsolódás is.

És mi a helyzet a borászattal? Nyáron jártam nálatok, akkor javában folytak a munkák…

Most készült el a borászat új épülete, még pár apró finomítás kell, és ezt is átadjuk. Rengeteg innovációt és új dolgot fogunk majd használni a jövő évi feldolgozás során. Szinte egyedi a teljes feldolgozó sorunk, és ez a sok fejlesztés nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy könnyebb és precízebb legyen a munkánk. Az új épületbe kerülnek majd a hordók, a tartályérlelés is itt fog zajlani, illetve kialakításra kerül egy vinotéka is.

Forrás: Trifecta Wines

Hogyan állt hozzá a többi borász ahhoz, hogy ti is megjelentetek a borvidéken?

Finoman szólva az összefogás, az együttműködés, a közös irányba tartás még hagy bőven kivetnivalót maga után Tokaj-Hegyalján. Véleményem szerint egy borvidék akkor tud jól működni, ha többek között a borászok egymást ajánlják a vendégeknek, a másikban pedig nem a konkurenciát látják, hanem azt a partnert, akinek sikeres eredményei hozzájárulnak a borvidék, s egyben az ő sikeréhez is. Viszont gyorsan rá kellett jönnöm, hogy a borvidéken ez a fajta gondolkodás - tisztelet a kivételnek, mert ilyenből is van pár - nem túl gyakori. 1970-től kezdve a Napa-völgybe is azt hozta meg a változást, hogy a borászatok elkezdtek együtt dolgozni és támogatni egymás munkáját. Pablo szerint ezt a sikeres dolgot kell jó értelemben lemásolni Tokajban is. A közös cél érdekében mi továbbra is törekszünk együttműködni, illetve jó kapcsolatot ápolni mindenkivel. 

Tervek a jövőre nézve?

Hiszünk benne, hogy ha jót teszünk, akkor az többszörösen megtérül. Szeretnénk a gasztro vonalat még jobban erősíteni a Trifecta Udvarházban, hiszen tapasztalataim szerint boraink nagyon jól passzolnak ételekhez. Izgalmas időszak előtt állunk, tele vagyunk tervekkel.  

Borítókép: Németi Sándor

(A cikk a Trifecta Wines és a WineArtCulture közös együttműködésének eredményeként jött létre)

Ez is érdekelhet

Gasztronómia
Bor teszt-értékelés

Mert Inni Jó

2020. október 05.
Gasztronómia
Recept
Gasztronómia

Kacsa, Villány, kékfrankos

2020. május 12.
Hírek - programok

Küldj egy üzenetet!