Font Gábor: Nehezen tarthatóak a mostani árak

Font Gábor: Nehezen tarthatóak a mostani árak

Font Gáborral, a Kunsági borvidék egyik legismertebb borászatának, a Font Pincészet tulajdonos-borászával beszélgettem többek között a múlt évben elért sikereikről, az idei terveikről, a borágazat legfontosabb kulcskérdéséről, azaz a borok árazásáról. Mint mondta, a jelenlegi árak tarthatatlanok, így előbb-utóbb szükségesnek tartja az áremelkedést a szektorban. De két másik fontos téma is szóba került: a fenntarthatóság és a globális felmelegedés.

Hogyan telt a 2021-es év?

Szerencsére nincs okunk panaszra, hiszen teljesen kiürült a pincénk mire jött a szüret ideje. Így a tőlünk jól megszokott fajták borai, mint például az Irsai Olivér, cserszegi fűszeres, kövidinka, mind elfogytak. A rozék pedig szokás szerint, már sokkal gyorsabban. A szőlő minősége is kimagasló volt, igaz, az enyhén aszályos 2021-es év kicsit rányomta mennyiségi szempontból a szőlőre a bélyegét. Ezzel együtt elmondható, hogy a Font Pincészet egy szép évjáraton van túl, és ezt az elkészült boraink is visszatükrözik. Bízom benne, hogy a fogyasztók is örömöt lelnek majd bennük.

Mire vagytok a legbüszkébbek?

Szerintem minden borász leginkább arra, ha a fogyasztók szeretik, veszik és értékelik a borait, hiszen ezért készítjük kemény és odaadó munkával évről-évre a borainkat. Számomra ez a visszajelzés a legfontosabb. De természetesen szintén fontos szempont, hogy a borainkat a legrangosabb hazai és külföldi borversenyeken is megmérettessük, hogy valós képet kapjunk arról, hol is tart a pincészet. Szerencsére a visszajelzések nagyon pozitívak, és ez megerősít bennünket abban a hitben, hogy az irány jó. Múlt évben például a világ legnagyobb és legjelentősebb rozé versenyén – közismert nevén „Le Mondial du Rosé-n” – aranyérmet értünk el a Cabernet Sauvignon 2020 rozénkkal. Ez azért is hatalmas elismerés, mert csupán öt magyar rozé kapott arany minősítést.

És mi a helyzet a 2021-es év boraival, kaptatok már visszajelzéseket?

Eddig három rozénkat, illetve az Irsai Oliver-t neveztük be versenyekre, s mindegyik díjjal tért vissza. A közel háromszáz mintát felvonultató, a 22. alakalommal Kunszentmiklóson megrendezett Miklós Napi Rozé Borversenyen a 2021-es évjáratú Néró rozéval ezüstöt, a kékfrankos és cabernet sauvignon rozékkal pedig egy-egy aranyat nyertünk. Szintén hatalmas büszkeség számunkra, hogy a Cabernet Sauvignon és Irsai Olivér 2021 a talán legnagyobb elismertségű és presztizsű Vinalies Internationales borversenyéről ezüstéremmel tértek vissza. Mint korábban is említettem, az ilyen fontos elismerések visszaigazolják, hogy az a megalkuvás nélküli minőségbe vetett hit és érték, ami alapján készítjük a borainkat, az mindig kifizetődő. Minden siker, elismerés nem csak számunkra büszkeség, hanem a borvidék számára is, ugyanakkor megerősít bennünket és az itt tevékenykedő borászokat is abban, hogy a Kunsági borvidéken kimagasló minőségű borokat lehet készíteni.

Említetted a Néró rozét, ezek szerint ez új termék a kínálatotokban?

Igen, most kezdtünk el ezzel a szőlőfajtával foglalkozni és rozé-választék bővítésként 2021-ben készítettünk első alkalommal belőle bort. A Magyarországon 1993 óta államilag elismert fajta – mely egyébként egy csemegeszőlőfajta, amit Csizmazia József és Bereznai László nemesítettek 1965-ben az eger2 és a gárdonyi géza keresztezésével – változatos íz- és illatvilágával nagy népszerűségnek örvend, s egyre több borászat készít belőle rozékat. A felvásárolt szőlőből készített borral leginkább a gasztronómiát szeretnénk megcélozni. Hasonló módon készül, mint a többi rozénk, azaz reduktív módon, a fő szempont pedig továbbra is a frissesség és a jól ihatóság. Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen nálunk évről-évre növekednek a rozé eladási mennyiségek, és minden évben gyorsan elfogynak.

Mi a borágazat egyik legfontosabb kulcskérdése?

Maga a borok jelenlegi árazása. Szükségesnek tartom az áremelkedést a szektorban, hiszen a borok előállításához, a munkaerőtől kezdve a címkén át egészen az üvegig és szállításig, hónapról-hónapra folyamatosan minden drágul. Nehezen tarthatóak a mostani árak, így ezt a drágulást fontos mi is lekövetnünk. Van, aki ezt meg meri lépni, mások pedig félnek attól, hogyha ezt megteszik, akkor sok helyen kilistázzák őket a kereskedők. Sajnos már volt erre példa.

Forrás: Font Pincészet

Mennyire árérzékenyek a magyar fogyasztók?

Bizonyos százalékban a márkahűséget lehet tartani, de egy drasztikus áremelkedést már nem bírna el a fogyasztó. Azzal is számolni kell, hogy a bornak sok konkurenciája van, így talán a sör vagy egyéb italok irányába pártolnának el a vevők.

Két fontos téma tartja lázban világszerte a termelőket: a fenntarthatóság, illetve a globális felmelegedés. Ti hogyan álltok ezekhez?

Látható jelei vannak itt is a globális felmelegedésnek, az évszakok egyre hektikusabbak, az eső pedig egyre kevesebb. Az egy-két évtized alatt végbement szélsőséges időjárásra a növények nem tudnak ilyen gyorsan felkészülni. Bár munkálatok szempontjából sok mindenre találtunk megoldást, az olyanokra, mint például tavaszi fagyokra, korai kifakadás, nincs megoldás. A szüreti időpont is több mint egy hónappal előrébb jött, ahhoz képest, amikor elkezdtem borászkodni. Ez minden borász számára komoly fejtörést okoz. A fenntarthatóság mind növényvédelem, mind pedig szőlőtermesztés szempontjából fontos szerepet tölt be számunkra, s igyekszünk egyre jobban lecsökkenteni az ökológiai lábnyomunkat. Ez ma már mérvadó kell lennie minden magát, környezetét és az emberek egészségét komolyan vevő borászatnak. Az üveggyártás sajnos még mindig a legnagyobb környezeti károsodást jelenti, de a palack egyik nélkülözhetetlen kelléke a borkészítésnek. Ezt a negatív hatást igyekezve lecsökkenteni, bag-in-box kiszerelésben is árulunk borokat, illetve innovatív módon a CANPACK multinacionális csomagolóanyag-gyártó vállalat közreműködésével piacra dobtuk Font Secco néven a cserszegi fűszeresből és a kékfrankos rozéból készített, szén-dioxiddal dúsított gyöngyözőket, melynek csomagolása fémdoboz és 100%-ban újrahasznosítható.

A boraitoknak a 95%-a csavarzárral van ellátva. Mennyire fogadták el ezt a fogyasztók?

Már teljes mértékben, akárcsak a bag-in-box kiszerelést is. De nem volt mindig így. A 2010-es években még szkeptikusan álltak ehhez a vásárlók, például az első bag-in-box boraink többségét mi voltunk kénytelenek meginni. Szerintem a fémdobozos kiszerelésű bort is egyre többen elfogadják majd a jövőben. A nálunk fejlettebb országokban ebből nem csinálnak problémát a fogyasztók.

Ha nem Magyarországon, hol máshol borászkodnál szívesen a világban?  

Sosem voltam egy nagy vörösborkedvelő, így olyan borvidéken tudnám magam elképzelni, ahol alapvetően fehér borokat és rozékat készítenek. Például Olaszország, Franciaország szóba jöhet, de akár Új-Zéland is, ha a sauvignon blanc-ra gondolok.

Borvidéki szinten miben kellene még többet fejlődni?

Mind megítélésben, mind minőségben hatalmas fejlődésen ment át az elmúlt 10-15 évben a Kunsági borvidék. Az eredetvédelmet viszont tovább kell erősíteni annak érdekében, hogy a kunsági bor még megbecsültebb legyen a fogyasztók számára. Igazi Kunság néven elindul egy komolyabb marketing vonal, most már különböző online felületeken is erős a jelenlétünk, így nagyobb közönségnek tudunk közösen bemutatkozni.

A boraid mennyire tükrözik vissza a személyiségedet?

Rendszerető ember vagyok, aki kellő nyitottsággal, következetesen és precízen áll hozzá minden olyan dologhoz, amibe belekezd. Így a borkészítéshez is, s bízom benne, hogy ezeket az értékeket a boraim is képviselik. A bor egy olyan termék, amely szereti a tisztaságot és a rendet.

Hogyan tovább, milyen célokkal vágtok neki a 2022-es évnek?

A célok változatlanok: a kompromisszumnélküli stabil minőséget tartjuk irányadónak. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a pandémia okozta nehézségek ellenére is nőtt az értékesítésünk. Ahhoz, hogy ezt a növekedési szintet továbbra is tudjuk minőségben tartani, technológiai fejlesztéseket tervezünk, korszerűsítjük az ültetvényeinket, szőlőt telepítünk, és figyeljük a fogyasztói igényeket. Továbbra is igyekszünk innovatív módon, a tőlünk megszokott minőségben rászolgálni a vevőink bizalmára.  

Szerző, fotók: Noreplika (Németi Sándor), borszakíró, a Magyar Borszakírók Körének tagja, az oldal tulajdonosa és főszerkesztője

(Az interjú a Font Pincészet és a WineArtCulture közös együttműködésének eredményeként jött létre)


Related Posts

Font Pincészet, egy jóivású kékfrankos

Font Pincészet, egy jóivású kékfrankos

A Font családban hosszú, több száz éves hagyományokra nyúlik vissza a szőlőtermesztés és borkészítés. Pontosabban egészen az 1740-es évekre, hiszen a család új termőterületeket keresve ekkor települt Baden-Württembergből Soltvadkertre. A munka, a föld és a természet iránti szenvedély és szeretet generációról generációra száll át a […]

Borászok kedvenc dűlői

Borászok kedvenc dűlői

Folytatva az Egy borász, egy dűlő sorozatot, amelyben különböző borvidékeken gazdálkodó borász ismerőseimet kértem meg arra, hogy válasszanak ki egy általuk preferált dűlőt, és erről osszanak meg néhány érdekességet, most a Kunági borvidékről ifj. Szentpéteri Attilával, illetve a Neszmélyi borvidékről Kamocsay Ákossal beszélgettem. Szentpéteri Borpince, […]



Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .