Bor
post-authorNémeti Sándor
2023. február 22.

Kamocsay Ákos: A tiszteletet nem hangerővel érdemled ki

post

„Régi fájdalmam, hogy bár minőségben sok szempontból már felvesszük a versenyt az ismert külföldi borokkal, árban és elismertségben viszont többnyire nem.” – mondta új interjúmban Kamocsay Ákos, a közismert borász, aki 1997-ben lett az „Év Borásza“ Angliában, majd 1999-ben Magyarországon az „Év Bortermelője“. 

Talán kevesen tudják, hogy az 1968-as Ki Mit tud? egyik győztese voltál irodalmi színpad kategóriában. A bor mellett hogy kerültél ennyire szoros kapcsolatba a művészettel is?

Középiskolás koromban egy kollégiumi nevelő tanárnak köszönhetően kerültem nagyon közel a versek világához, de a magyar tanáromtól is rendszeresen kaptam novellákat, amiket az órákon olvastam fel. Valahogy így derült ki már rögtön az elején, hogy van affinitásom a művészethez és az irodalomhoz, illetve, hogy ilyesmikkel szívesen foglalkozom. Persze, ennél sokkal több mindennel is foglalkoztam az iskolában, az egyetemen pedig folytattam ezt a tevékenységet. Aztán diplomaszerzés előtt az egyetem Irodalmi Színpadának tagjaként vettem részt a Ki mit tud? televíziós vetélkedőn, ahol a társulatunk első helyezést ért el.

Kamocsay Ákos HilltopMeleges-hegy, Neszmélyi borvidék

Ezek szerint nem áll messze tőled a művészet…

Egyáltalán nem! Egyébként édesanyám is nagy művészetkedvelő volt, jórészt az ő hatásának köszönhetően lettem könyv- és zenekedvelő. Ahogyan szokták mondani: kultúra-fogyasztó és művészet-barát, aki mindig szeretett belebonyolódott a szakmáján kívüli humán kulturális tevékenységekbe. 

Ha már szóba került a művészet és szereplés: mi volt az első nagy élményed?

Az akkor Magyarország felszabadítása napja alkalmából, amit április 4-én ünnepeltünk, egy igen bátor és merész műsort készítettünk 1966-ban az egyetemen. Ez úgy zajlott többek között, hogy újságból idéztünk rövid mondatokat, majd mindegyik végén magnóról lejátszottuk vastapssal az „Éljen Rákosi” szlogent. Mondanom sem kell, hogy milyen döbbenet és halálos csend uralkodott a tanárok körében a teremben. A diákok pedig verték a padot nevetésükben. Végül olyan nagy sikere lett az előadásnak, hogy elindultunk vele országos turnéra is. 

Van-e erről esetleg valamilyen felvétel?

Sajnos nincs, ahogyan az 1968-as Ki Mit tud?-ról sincs. Legalábbis én nem tudok arról, hogy létezne.

Mit adott számodra az életben a művészet?

Rengeteg szépséget és örömet! Művészet nélkül sokkal silányabb lenne az életünk, hiszen általa mindenki számára egyre jobban kinyílik a világ. Fontosnak tartom, hogy az ember meglássa a szépet abban, ami körülveszi, és szeresse azt. És ez a borászatra is érvényes. A szőlőből keletkezett bor a világon egy olyan egyedülálló termék, amely sok mindent képes mutatni. Például hűen ábrázolja annak a vidéknek a szépségét és termőhelyét, ahonnan származik. Ha pedig az ember megtanulja érteni a bort, akkor ráeszmél, hogy ez mennyi féle tud lenni, és mennyi érdekességet és izgalmat tud mutatni. Egyszer egy barátom azt mondta, hogy a szőlő a gyümölcsök között a vasárnap – és ezzel én nagyon is egyetértek.

Kamocsay Ákos HilltopKamocsay Ákos Prémium Borok

Említed, hogy nemcsak élvezni, hanem értékelni is tudni kell a bort. Szerinted kialakult már ehhez a fogyasztói réteg?

1970-ben kezdtem el dolgozni a szakmában, azóta pedig végig jártam a szamárlétrát. A szocializmus idején más volt a borász feladata, mint ma. Akkoriban minél több bort kellett készíteni, hiszen olyan piacunk volt, ami mindent felszívott. A bort persze akkor is kedvelték az emberek és odafigyeltek rá. Amikor megalapítottuk a Hilltop borászatot, és megépítettük hozzá a hotelt és az éttermet, akkoriban még nem létezett borturizmus. De mivel mindegyikünk járt a világban, tudtuk, hogy ez nélkülözhetetlen lesz a jövőben. Igazunk is lett, hiszen mára még nagyobb divat lett a bor, és a köré létrejött szolgáltatások.

Sokan ismernek, mindenkivel megtalálod a közös hangot. Mindig ilyen közvetlen voltál?

A bor egy társasági ital, nem véletlenül szokták mondani, hogy ökör iszik magában. Hamvas Béla is leírta, hogy minden bor társas, és igazi lényét akkor tárja fel, ha közösségben isszák. Sok embert ismertem meg a bor által, és sok barátság született. Ha pedig az ember elhivatottan műveli a szakmáját, akkor olyan embereket tud maga köré vonzani, akiket valójában érdekel a bor. Így készítője is egyre közlékenyebb lesz, és szeretné átadni másoknak is az érzéseit és ismereteit. Ez pedig csak közvetlen módon lehetséges. Szerintem minden elhivatott borász közvetlen és szeret a borról beszélni.

Mivel lehet mégis téged kihozni a sodrodból?

Hogy őszinte legyek: nem sok mindennel. Persze, nem mindig volt ez így. Az évek során megtanultam, hogyan kell vezetni, miként kell bánni az emberekkel, és mit lehet tőlük elvárni. Elsősorban mindig fontos, hogy te magad mutass példát másoknak. Az évek során viszont a saját káromon megtanultam, hogy nem feltétlenül az a jó vezető, akit mindenki szeret. Eddig 53 szüretet csináltam végig, és sok problémával kellett megküzdenem ez idő alatt, de nem emlékszem arra, hogy valaha kiabáltam volna bárkivel is. Mindig nyugodt hangon kommunikáltam az emberekkel, és így is mindenki megértette mi a feladat. A tiszteletet nem hangerővel érdemled ki.

Kamocsay Ákos Hilltop

Rátérve a borokra: milyen volt a 2022-es évjárat, milyen borok születnek majd?

Szokatlan és érdekes volt. Mi a szőlőtermesztés északi határához vagyunk közel, ebből adódóan tudomásul kell vennünk, hogy minden évjárat más-más kihívások elé állít bennünket. Szerintem ettől lesz igazán izgalmas a szakmánk. Hogy a klímaváltozástól lenne ez, azt nem tudom, viszont mostanában gyakran találkozunk az év folyamán szélsőséges időjárással. 2022 például egy nagyon aszályos év volt, ami a szőlőnél is komoly gondot okozott. Hiába volt rengeteg szőlő a tőkéken, a bogyók sajnos nem fejlődtek rendesen. Ez pedig rányomta a bélyegét az egész évre. Még soha nem szüreteltünk ennyire korán, mint a 2022-es évben, gyakorlatilag szeptember végén már végeztünk mindennel. Mindent összevetve elmondható, hogy általános, jó minőségű bor fog születni a 2022-es évjáratból, de a máskor megszokottaktól eltérően jóval kevesebb lesz a kimagasló, nagyon különleges bor.

És mi a helyzet a már névjegyeddé vált Ihlet Cuvée-vel? Készül majd a 2022-es évjáratból?

Pillanatnyilag még nem döntöttem el, de nem igazán látom ennek esélyét. Eddig sem készült minden évben, így továbbra is kitartok azon döntésem mellett, hogy csak akkor lesz, ha az évjáratból olyan házasítást tudok készíteni, amivel érdemes a piacon megjelenni. 2015 és 2017 után 2021-ben készült utoljára Ihlet Cuvée, és nagyon büszkék vagyunk rá. Még csak most kezd kibontakozni, érdemes belőle pár palackkal beraktározni, és pár év múlva felbontani. A többi borainkhoz hasonlóan, mint például az olaszrizling és a chardonnay, ezzel is évről-évre nagyon szép eredményeket érünk el különböző versenyeken.

Ha már az eredmények szóba kerültek, az elmúlt egy-két évben több díjat is elnyertetek az új arculattal. Nemrég éppen a Paris Packaging Week által meghirdetett „Packaging of premium & Luxury Drinks Innovation Award” díját is.

Már a pincészet megalakulása óta igyekeztünk innovatívak lenni minden területen. Például Magyarországon elsők között voltunk, akik reduktív bort készítettünk. De említhetném a Woodcutter’s White névre keresztelt cserszegi fűszeres borunkat, és ennek címkéjét. Ennek a bornak a sikerének köszönhetően vált a Hilltop Borászat Magyarországon is ismertté. Szükség van mindig a frissítésre, így született meg az új arculatunk ötlete is, amelynek köszönhetően új köntösbe öltöztek a palackjaink. A megújult címkén látható aromakörök által felrajzolt aromatérkép arra szolgál, hogy a fogyasztó könnyedén eligazodhasson az ízek és illatok világában, így könnyen megtalálja melyik bor illik legjobban az ízléséhez. A lendületes, fiatalos és színes címkék egyrészt oda vonzzák a szemet, másrészt a rajtuk lévő információk által edukálnak is.

Kamocsay Ákos Hilltop 

Többen vallják, hogy nehezen tarthatók a mostani árak, így elengedhetetlen az áremelkedés a szektorban. Te hogyan látod ezt a kérdést?

Régi fájdalmam, hogy bár minőségben sok szempontból már felvesszük a versenyt az ismert külföldi borokkal, árban és elismertségben viszont többnyire nem. Hosszú lenne ecsetelni, hogy a rendszerváltást követően mi vezetett erre a pontra, s miért nem tudott a magyar bor élni a felkínált lehetőségekkel. Egy másik beszélgetésünk alkalmával már elmondtam, hogy például akik régebben a magyar bor marketingjén dolgoztak nem értették meg jól, hogy miről szól a bor. Legtöbb esetben nem arra költötték el a rendelkezésre álló marketing pénzeket, amire igazán kellett volna. Provence-ban 10 euró alatt nem lehet kapni egy palack rozét a pincészeteknél, jó lenne, ha valamikor mi is eljutnánk Magyarországon erre a szintre. Az elmúlt időkben az energiaválság miatt iszonyú módon drágult mindent, és ez a teljes borágazatot is nagyon érinti. A költségek jelentős mértékben nőttek, így szükséges emelni az árakat. Bár nagyon óvatosan, de mi is ezt tesszük. Mi azt érezzük, hogy most nagyjából egy ötéves túlélésre kell berendezkedni, ahhoz, hogy helyreálljanak a dolgok. 

Fotók: Hilltop Borászat

(A cikk a Hilltop Borászat és a WineArtCulture közös együttműködésének eredményeként jött létre)

Ez is érdekelhet

Hírek - programok
Gasztronómia
Bor interjú
Recept

Kacsamáj gőzölt brióssal

2018. december 05.
Hírek - programok
Hírek - programok
Hírek - programok

Küldj egy üzenetet!