Bor
post-authorNémeti Sándor
2023. február 14.

Kézdy Dániel: Rossz irányba halad a magyar borkultúra

post

Kézdy Dániellel, a Furmint Február és az International Aszú Day ötletgazdájával és elindítójával, az Emberek és dűlők című, a Tokaji borvidék kiemelkedő borászait bemutató könyv szerzőjével beszélgettem a hazai borkultúráról, bormarketingről, és természetesen az idei, a Hagyományok Házában megrendezett Furmint Február rendezvényről is. Kézdy Dániel már a vendéglátóipari főiskolai tanulmányai alatt is kiemelten foglalkozott a borokkal, majd elvégezte Londonban a WSET felsőfokú tanfolyamot. Az elmúlt közel húsz évben a magyar boros élet különböző területein dolgozott, elsősorban bormarketinggel foglalkozik.

Hogyan született meg a Furmint Február ötlete?

Az alapötlet 2009-ben született meg. Egyrészről abból a megfontolásból, hogy akkoriban gyakorlatilag még semmilyen nagy beltéri boros rendezvény nem volt, illetve az évnek ezen szakasza egy olyan időszak, amikor a borászoknak kevesebb munkájuk adódik a szőlőben. Másrészről tetszett a minden év november harmadik csütörtökén piacra kerülő francia újbor, a Beaujolais Nouveau tiszteletére megrendezett fesztivál és nemzetközi kampány, aminek köszönhetően egy alapbort nagy mennyiségben el tudnak adni. Így jött az ötlet, hogy ezt a furminttal is meg lehet csinálni. Amikor felvázoltam néhány embernek a gondolataimat, még a szakmán belül is furcsán, kételkedve néztek rám. Kevesen hittek benne, de ennek ellenére már az első, 2010-ben a Festetics Palotában megrendezett Furmint Februáron közel harminc borászat és kétszázötven vendég jelent meg. Rá egy évre helyszínt váltottunk, több borászat megjelent, sok kísérő programot szerveztünk, valamint elkészült a ma már jól ismert logó is. Az azóta eltelt időszakban szerencsére egyre ismertebbé vált a Furmint Február rendezvény. Mára eljutottunk arra a pontra, hogy Budapesthez több vidéki, illetve külföldi nagyváros is csatlakozott. Például London, Párizs, Temesvár, igaz, ezek inkább kisebb létszámú szakmai kóstolók.

Kézdy Dániel Furmint FebruárFurmint Február 2023

Min múlik az aktivitás?

Mivel nincsenek szponzorjaink és semmilyen állami támogatást sem kapunk, ez leginkább azon múlik, hogy a borászok mennyi energiát, illetve adott esetben pénzt tudnak a siker érdekében belefektetni. Tapasztalataink szerint, aki élni tud a lehetőségekkel és mozgósítani tudja a bázisát, ott mindig jól működik.  

Mennyire lenne fontos, hogy az állam mellé álljon és adott esetben pénzügyi segítséget adjon ilyen jellegű rendezvényeknek?

Elengedhetetlen lenne! Jó dolognak tartom, hogy az elején egy alulról építkező mozgalomként indult, viszont látszik, hogy támogatás nélkül minden ilyen jellegű rendezvény egy idő után megreked egy adott szinten és nem tud tovább fejlődni. Pont ezt érzem én is a Furmint Február kapcsán. Biztos vagyok benne, hogy minimális támogatással óriásit tudna előre lépni az egész esemény. Rengeteg plakát van szerte a fővárosban, ha csak ennek az ezrelékén kapna helyet állami támogatással például a Furmint Február, egyből célba érne a nagyközönség számára is az az üzenet, hogy lehetőség szerint februárban érdemes furmintot kóstolni. Ez nemcsak a rendezvénynek tenne jót, hanem tágabb értelemben az egész hazai borkultúrának is. Pénz hiányában mi nem tudunk ilyen plakátokra költeni, s bár évről évre van egy visszatérő masszív táborunk, más hasonló rendezvényekhez hasonlóan a Furmint Február sem tud bővülni. Pont a piramis közepe hiányzik, ami egyébként az egész bormarketing témában is óriási hiányosság Magyarországon.

Kézdy Dániel Furmint FebruárFurmint Február 2023

Csak hogy mindenki számára világos legyen: pontosan mit takar ez?  

A rendszerváltástól kezdve, kisebb vagy nagyobb sikerrel rengeteg próbálkozás történt bormarketing szempontból. Ennek ellenére mégsem alakult ki az a középréteg, aki érdeklődik a borok iránt. Az, hogy valaki bemegy három percre a tévé valamelyik reggeli műsorába beszélni borokról, még nagyon kevés. Ennél sokkal intenzívebb kommunikációra és folyamatos kampányokra lenne szükség. Tisztán látható, hogy mind a sör, mind pedig az energia ital és a koktélok területén egyre nagyobb konkurenciával néz szembe a bor. Főleg a fiatalok körében igaz ez, így ha nem lépünk sürgősen és nem nevelünk ki egy új generációt, amely a bor iránt érdeklődik, akkor komoly gondokkal fog szembesülni a hazai borágazat.

Egyébként támogatás érdekében kopogtattál megfelelő helyeken?

Bevallom őszintén, én ebben nem vagyok túl jó. Igaz, ennek érdekében az elmúlt 13 évben folyamatosan próbálkoztam a kulcsszereplőket megkeresni, de mint látható, kevés sikerrel jártam eddig. Rókusvalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos kinevezésével remélhetőleg lesz majd ezen a téren valami változás.

Hol tart jelenleg a hazai borkultúra és borfogyasztás?

Sajnálatos, hogy bár elvileg több statisztika, kutatás és tanulmány is készült az elmúlt években, ezek nem elérhetőek. Ami a borkultúrát illeti, ez rossz irányba halad jelenleg. Becsapjuk magunkat, amikor azt állítjuk, hogy boros nemzet vagyunk. Tény, a múltban annak számítottunk, de ez drasztikusan megváltozott. Ha más európai nemzeteket veszünk figyelembe elképzelhetetlen, hogy például Olaszországban, Franciaországban vagy Spanyolországban, ha megérkezik egy külföldi turista, akkor a reklámoktól kezdve egészen az éttermekig ne a helyi bor legyen a fókuszban. De említhetném akár a különböző megrendezett eseményeket is. Magyarországon ez egyáltalán nem tapasztalható. A Puskás Arénában – kivéve a VIP részleget – például csak sört lehet fogyasztani, de a nagy nemzetközi sporteseményeken sem láttam olyan hirdetéseket, amelyek a magyar bort és a magyar borvidékeket népszerűsítenék. A Szigetről nem is beszélve... Csak halkan említem: lenne mit tanulni a sörös cégektől, akik az egész országot elárasztják a reklámjaikkal.

Kézdy Dániel Furmint FebruárFurmint Február 2023

Ha már hiányosságokról és a támogatásokról beszélünk, mi a véleményed a hazai borszakírásról?

Kicsit lesarkítva nyugodtan kijelenthető, hogy nincs magyar borsajtó. Minimális azoknak a száma, akik egyrészről főállásban ezzel foglalkoznak, másrésről, akik ezt a tevékenységet felkészülten és naprakészen magas színvonalon csinálják. Óriási problémák vannak ezen a téren is. Nem feltétlenül a borászokat hibáztatom a kialakult helyzet miatt, de valamilyen szinten pár dolgot meg kellene érteniük.

Például mit? 

A rendszerváltás után elkezdték fejleszteni a technológiát, a szőlőterületeiket, a borkészítési módszereket, aminek köszönhetően hatalmas fejlődésen ment át a hazai bor színvonala. Viszont ezzel párhuzamosan elfelejtették, hogy minden olyan dolognak, ami ezzel szorosan összefügg, például a borszakírásnak is, ugyanolyan folyamatossággal és színvonalon kellett volna fejlődnie. Ez részben állami feladat lett volna, de maguk a borászok is sokat tehettek volna annak érdekében, hogy ez másképpen alakuljon. Éppen ezért, jelenleg nagy szükség lenne arra, hogy évente legalább 20-30 ember valamilyen képzésben részesüljön, ezáltal megoldódna az utánpótláskérdés is.

Amíg a borászok a borszakírókban két lábon járó PR-gépezetet látnak, akik két ajándék palack borért hajlandóak ingyen írni, addig lesz bármilyen jellegű fejlődés?

Egyáltalán nem! Nyilván ez mindkét oldalról el lett rontva már hosszú évekkel ezelőtt, nehéz innen felállni. Sajnos erre a területre is beszivárogtak olyanok, akik rontották ennek a szakmának a renoméját, éppen ezért drasztikus változtatásokra lenne szükség. És ha már itt tartunk, a borászoknak is tudomásul kell venniük, hogy bizony időnként nemcsak pozitív, hanem negatív kritika is érheti egy-egy általuk készített bort.

Kézdy Dániel Furmint FebruárFurmint Február 2023

Hogyan értékeled az idei, a Hagyományok házában megrendezett Furmint Február rendezvényt? Meg vagy elégedve?

Az elmúlt években a koronavírus járvány miatt februárban csak a kisebb kóstolók és programok tudtak megvalósulni a rendezvénysorozat keretében, a hagyományos február eleji Nagy Kóstoló elmaradt. Nagyon vártuk az idei rendezvényt, ami véleményem szerint jól sikerült, és szerencsére mind a borászoktól, mind pedig a fogyasztóktól is sok pozitív visszajelzést kaptunk. Idén több mint 80 borász, 200 furminttal vett részt az eseményen, és nagyságrendileg közel 750 vendég volt. Bár nem tudtuk azokat a számokat hozni, mint a Covid előtt, de így is maximálisan elégedett vagyok. Ami a gazdasági oldalát illeti, nullára jöttünk ki, ami valljuk be, nem éppen ideális. Éppen ezért szervezés szempontjából jövőre fontos változtatnunk néhány dolgon.

Fotók: Dancsecs Ferenc

Ez is érdekelhet

Bor

Tokaj koronaékszere az aszú

2023. szeptember 25.
Borturizmus
Gasztronómia
Gasztronómia
Gasztronómia

Vodkás penne

2024. február 23.

Küldj egy üzenetet!