Kamocsay Ákos: A borfogyasztáshoz meg kell érni
„A feladatunk, hogy a fiatalokkal, akik más világban élnek, más igényekkel, megismertessük és megmutassuk, hogy a bor mennyire sokrétű, izgalmas és egyedi. Ezzel együtt úgy gondolom, hogy a borfogyasztáshoz meg kell érni.” – mondta legújabb interjúmban Kamocsay Ákos, a hazai borélet egyik kiemelkedő alakja, a Hilltop Borbirtok társtulajdonosa és borásza. A beszélgetésem apropója, hogy a 2021-es évjáratú a borász nevével fémjelzett prémium olaszrizling aranyat kapott az idei Országos Borversenyen, illetve, hogy április végén két új termékkel is bővült a Hilltop portfóliója.
Munkával vagy inkább pihenéssel telt, telik eddig a nyár?
Nyaralni még nem igazán voltam, de hamarosan erre is sor kerül. Igaz, egy csodás hetet már töltöttem Németországban, ahol az Európa-bajnokságon a magyar labdarugó-válogatott meccsét is megtekintettem június 23-án Stuttgartban.
Csak nem az elképesztő izgalmakat hozó Skócia elleni meccset?!
De! Szinte felrobbant a stadion, amikor a Skócia elleni csoportzáró 100. percében Csoboth Kevin megszerezte az 1–0-s sikert eredményező gólt. Elképesztő volt a hangulat. Aztán sajnos a többi meccsen nem úgy alakultak az eredmények, hogy a legjobb 16 közé bejussunk.
Akkor ezek szerint zajlik a munka, a jó megérdemelt pihenés pedig még várat magára…
Szerencsére rengeteg megjelenésünk van, voltunk borhajós rendezvényeken, most a hétvégén pedig az ország legelegánsabb szabadtéri programján, a Derby és Divat fesztiválon voltunk hivatalosak a Kincsem Parkban a Hilltop borokkal. Azon felül, hogy a Honvédelmi Minisztériummal együtt az egyik futamnak mi voltunk a szponzorai, tartottunk borbemutatót, illetve a VIP részlegnek a borellátói is voltunk. Nagyon sok ember volt, izgalmasra sikeredett a rendezvény, és szerencsére itt is, akárcsak a többi rendezvényen nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a borainkkal kapcsolatban. Az egyik Borjour Borhajó rendezvényen, ahol 18 órakor megnyitják a hajót és 20 órakor elindul a Dunán, az indulás pillanatára már az összes borunk elfogyott.
Ez is jól mutatja mennyire népszerűek a boraitok. És nyáron ilyen eseményekre milyen fajta borokat visztek magatokkal kóstolásra?
Leginkább a frissebb, könnyedebb és üde borainkat igyekszünk vinni. Ettől függetlenül mindig becsempészünk egy-egy komolyabb tételt is, hogy akinek egy nagyborra van igénye, azt is ki tudjuk szolgálni.
Egy korábbi beszélgetésünk alkalmával említetted, hogy idén egy újdonsággal is készültök, gondolom az ilyen események tökéletes alkalmat biztosítanak arra, hogy visszajelzést kapjatok a termékkel kapcsolatban…
Világszerte tapasztalható, hogy az alacsony alkoholtartalmú, boralapú koktélok egyre népszerűbbek. Bízva abban, hogy ez egy jó rávezetés lesz arra, hogy a későbbiekben a fiatalok egyre nyitottabbá váljanak a borok iránt, idén április végén két vadonatúj termékkel debütáltunk a piacon, a bodza és a málna ízesítésű HillCocktail. A borkoktél megalkotása során egy igazán frissítő, természetes alapanyagokat tartalmazó, alacsony alkoholtartalmú italt álmodtunk meg, kirobbanó gyümölcsösséggel és a buborékok játékos könnyedségével. Biztos vagyok benne, hogy egyedi, harmonikus ízvilága minden összejövetelt megkoronáz. Dobjunk bele pár jégkockát, adjunk hozzá ízlés szerint pár szelet lime-ot, és jó hidegen fogyasszuk el a nyári melegben. De az is remek ötlet, ha néhány szem fagyasztott gyümölcsöt is hozzáteszünk. Igazából az a lényege a HillCocktail családnak, hogy könnyedségével bármilyen pillanatban el tudjon varázsolni. Jelenleg 2 termék kapható: a HillCocktail Bodza és a HillCocktail Málna. Míg az elsőben a bodza élesen és üdítően friss gyümölcsössége egzotikus italt varázsol a poharunkba a királyleányka könnyedségével egyesülve, utóbbiban a finom málna illatát zártuk buborékok gyűrűjébe. Mindkettő szomjoltó, frissítő és lendületes ital.
És mi a visszajelzés velük kapcsolatban?
Bárhová megyünk, mindenhol kóstoltatjuk, és büszkén állíthatom, hogy mindenhol nagy sikert aratnak. Főleg a hölgyek körében, de a férfiak is előszeretettel fogyasztják. Még a komoly borivók is mondják, hogy bizony nyáron a nagy és tikkasztó melegben igazán jól tud esni egy ilyen jellegű, jól behűtött könnyedségre hangolt frissítő ital. Fontosnak tartjuk megismertetni a fogyasztókkal a HillCocktail termékeit, és bízunk benne, a jövőben is hasonlóan nagy sikereket érnek majd el.
Arról lehet folyamatosan olvasni, hogy világszerte csökken a borfogyasztás a fiatalok körében, gondolom, mint már előbb is említetted, a HillCocktail termékkel kicsit rá lehet a fiatalok figyelmét terelni a borra…
Valóban így van! Egyik nem titkolt célja a termék létrehozásának is ezt szolgálta. Bár tényleg arról lehet olvasni, sőt, a statisztikák is azt mutatják, hogy csökken a borfogyasztás, véleményem szerint a fiatalok soha nem tartoztak a nagy borfogyasztók közé. A feladatunk, hogy a fiataokkal, akik más világban élnek, más igényekkel, megismertessük és megmutassuk, hogy a bor mennyire sokrétű, izgalmas és egyedi. Ezzel együtt úgy gondolom, hogy a borfogyasztáshoz meg kell érni. A magunk részéről, borászoknak, el kell juttatnunk a borok csodálatos világát és gondolatát a fiatal generációhoz, stabil alapokat adva arra, hogy amikor majd elkezdenek más stílusú életet élni, akkor rátaláljanak a borra. Egyébként érdekes dolog a kimutatható csökkenő borfogyasztási statisztika…
Pontosan mire gondolsz?
A saját statisztikánk azt mutatja, hogy az utolsó 5 évben a belföldi borforgalmunk tulajdonképpen egyáltalán nem csökkent. Nagyon büszkék is vagyunk erre, ami jól szemlélteti, hogy kialakult egy stabil fogyasztói rétegünk, aki szívesen vásárolja a borainkat. Volt egy időszak, amikor nagy divat volt vörösbort, és ezen belül a komolyabbakat fogyasztani, de az elmúlt években egyre inkább a könnyedebb, frissebb borok, illetve a fehérek felé fordultak a fogyasztók. Divatossá váltak, és ez kicsit az edukációnak is köszönhető. Azt gondolom, hogy a mi címkeváltásunk is beleillik ebbe a trendbe, hiszen a rajta szereplő információk kimondottan edukáló jelleggel is bírnak, hiszen minden tételünk címkéjén egyedi aromatérképpel ábrázoljuk azt, hogy az adott borra milyen ízek és aromák jellemzőek, így még a laikusabb borfogyasztók is könnyen megtalálják, melyik bor illik legjobban az ízlésükhöz. A körök elsődleges, másodlagos, de akár harmadlagos aromákat is leírnak, így segítenek lebontani az ízélményeket, és megfogalmazni a kóstolt tétel jellemző jegyeit. Az aromakör így kiegészíti az érzékszervi észlelést, segít megjegyezni a kóstolt borokat, sőt azonosítani a kedvelt íz- és illatjegyeket, és persze, megosztani az élményt másokkal is. Edukációs céllal számos egyetemen szerveztünk borklubokat, ahol kóstoltatjuk a fiatalokkal a borainkat. Ezek mind-mind annak teszik le az alapját, hogy a fiatalok majd később könnyebben forduljanak a borok felé.
Azért nem csak könnyű és üde borok készítésére alkalmas a Neszmély borvidék, hiszen mint a példátok is mutatja, a neveddel fémjelzett borcsalád, a Kamocsay Prémium borok folyamatosan komoly sikereket érnek el különböző borversenyeken…
Így igaz! Évről-évre, már több mint 30 éve, amióta Neszmélyen készítjük a borokat, tapasztalom mennyire fantasztikus adottságokkal rendelkezik a borvidék, és milyen komoly minőségű szőlőtermesztésre alkalmas. Erről tanúskodik a 2021-es évjáratú Kamocsay Prémium Olaszrizling borunk most elért sikere is az Országos Borversenyen, ahol aranyat kaptunk. Továbbá büszkék vagyunk arra is, hogy az eredményhirdetés után nagyjából két hét múlva szintén ez az olaszrizling tételünk Tata Város zászlósbora lett.
És milyenek lesznek az idei borok?
Erre a kérdésre mindig azt szoktam mondani, hogy majd, ha minden bor a pincénkben lesz, akkor tudok választ adni.
Fotók: Hilltop Borbirtok