Bor
post-authorNémeti Sándor
2022. november 04.

Váli Péter: Pozitívan tekintek a jövőre

post

Váli Péter a magyar vendéglátóipar egyik meghatározó cégének, az Eventrend Group-nak társalapítójaként és volt igazgatójaként sok vállalkozást sikerre vitt a múltban. Közben 24 évvel ezelőtt hobbi borászként elkezdett borokat készíteni, mára pedig kemény kétkezi munkával és szinte önerőből elérte azt, hogy VáliBor borászata az egyik legismertebb badacsonyi pincészetek közé tartozzon. Vele beszélgettem most.

Elsőként a pandémiával és ennek utóhatásaival, most pedig az energiaválsággal bizonytalan időszak köszönt be mindannyiunk életébe… 

A válság sajnos a teljes borágazatot is nagyon nehezen érinti. Az infláció miatt a költségek jelentős mértékben nőttek, hiszen rengeteg anyag külföldről érkezik. Elképesztő drága lett többek között az üveg, a parafadugó, a címke, a doboz – csak, hogy néhány példát említsek. Míg tavaly egy tizenkét üveges kartondoboznak az ára 250 forint volt, most ez az ár meghaladja az 500-at. Szinte mindennek, így a növényvédő szereknek, vagy például az élő munkaerőnek az ára is megduplázódott idén. Sajnos a borágazat a megnövekedett költségeket nem tudta lekövetni árakban, hiszen a kereskedőknek és éttermeknek egy évre előre meg kell adni fixen az árakat. Még mindig az egy évvel ezelőtti árakon dolgozunk, miközben az infláció mértéke 100%-os volt. Ehhez pedig párosul a megemelkedett energiának az ára, ami sok esetben akár tízszeresére is nőtt. Ezek együttesen már odavezethetnek, hogy sok borászatnak akár a működése is veszélybe kerülhet.

És mi a helyzet a saját VáliBor borászatodnál?

Több lábon állunk, ebből a szempontból szerencsésebb helyzetben vagyunk. Egyrészt kicsi a borászat, és van kiegészítő, helyben történő vendéglátásunk. Másrészt vendégszobákkal is rendelkezünk, illetve egy vinotékával is a faluban. Ezek együtt biztosítják a fennmaradásunkat. Mindenesetre nem könnyű időszak ez senki életében. Az energiaválság egyre bizonytalanabb anyagi helyzetbe sodorja az embereket, ilyenkor természetes, hogy az utazási kedv is csökken, és mindenki komolyan átgondolja, mit és milyen mértékben vásárol. Például míg régebben egy-egy nálunk tett látogatás alkalmával akár egy karton bort is vásárolt a vendég, ma inkább csak egy palack bort visz magával. Nem azért mert nem ízlik neki, hanem mert az anyagi helyzete csak ezt engedi meg. Pedig más magyar borászatokhoz hasonlóan a jelenlegi áraink – ha euróba átszámítjuk – alacsonyabbak, mint tíz évvel ezelőtt. Sajnos árakban az elmúlt években a magyar borpiac közel sem tudott felzárkózni az európai árakhoz.  Mégis minden nehézséggel együtt pozitívan tekintek a jövőre.

Mi lehet többek között a megoldás?

A bormarketing jó működése, az országimázsnak a növekedése, illetve tovább kell folytatni azt, hogy belpiacon is növekedjen a borértékesítés. De az adott régión belüli összefogás és ennek jó működése szintén kulcsszerepet játszik ebben. Mindenesetre a jelenlegi energiaválság miatt a túléléshez felsőszintű segítség is szükséges. Hosszú távon fontos valamit kezdeni a helyzettel, máskülönben nagy gondban lesz a hazai borágazat.

Hogyan látod a Badacsonyi borvidéket? 

Magyarországon mindig az egyik legkedveltebb borvidékek közé tartozott, turisztikailag is kiemelt terület. A táj gyönyörű, ott van a Balaton, mely önmagában is vonzza a turistákat. Ennek köszönhetően a helyszíni értékesítés is nagyon magas szintű tud lenni. Ezért is említettem már az elején, hogy szerencsésebb helyzetben vagyok, hiszen még egy ilyen komoly válságban is ezek együttesen biztosítani tudják a borászatunk hosszú távú megélhetését. Esetünkben például a helyszíni értékesítést akár 40%-ig el tudjuk vinni, és ez óriási dolognak számít.

Badacsony fantasztikus adottságokkal rendelkezik, elképesztően jó és izgalmas borvidék. A természeti- és borkészítő adottságai szerintem nemzetközi szinten is egyedülállóak. Ha ebből fegyvert tudnánk kovácsolni, akkor ismertségben olyanok tudnánk lenni, mint Wachau. Akár az osztrákokhoz hasonlóan, a mi borainknak is a világ legjobb éttermeinek a kínálatában lenne a helyük. Mindezt nagyon drágán. Hiszem, hogy tíz év tudatos munkával és jó marketinggel Badacsonyból lehetne egy Wachau szintű borvidéket létrehozni. Öröm tapasztalni, hogy szinte minden badacsonyi pincészet kiváló borokat készít. Fontos lenne, ha ez árban is meg tudna valahogy mutatkozni. Meglátásom szerint hosszútávon szükség lenne szűkíteni a fajtakínálatot, és leginkább a magyar, illetve a régi badacsonyi fajtákat kellene népszerűsíteni. Erre konszenzust kell találni a borvidéken, így sokkal jobban tudnánk a marketingre koncentrálni.

És milyen szőlőfajták képesek leginkább megmutatni Badacsony sokszínűségét? Tapasztalataim szerint ez egyre inkább kezd kirajzolódni, elég csak a Badacsonyi Turisztikai és Borút Egyesület és a helyi borászok közreműködése által megvalósított kiemelt programokra gondolni… 

A borvidék zászlóshajója kétség kívül a kéknyelű, amit a szocialista nagyüzemi gazdálkodás kis híján majdnem örökre kiirtott. A hungarikum szőlőfajta sehol máshol a világban nem található, Magyarországon is Badacsonyon kívül kevés helyen, ott is csak kísérleti jelleggel. De a szürkebarát, olaszrizling, akárcsak a budai zöld vagy a rajnai rizling is szépen visszatükrözi a borvidék páratlan adottságait. Közben azt se felejtsük el – még akkor is, ha Badacsonyban nem ez az irány –, hogy izgalmas vörös borok is készülhetnek itt. Például a pinot noir, a kékfrankos és a syrah kifejezetten jól érzi magát a borvidéken. És ha már említetted a Badacsonyi Turisztikai és Borút Egyesületet, valóban szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen rengeteg jó programot szerveznek a borvidéken. Példának mondanám a már közel egy évtizede megrendezett Bortriatlon rendezvénysorozatot. A program keretén belül három hétvégén, három tematikus bortúrával, színes kulturális- és gasztronómiai programokkal várjuk az év folyamán a látogatókat, megmutatva milyen páratlan értékek rejlenek a borvidéken. De számtalan más program is megvalósításra kerül egész évben. Sőt, Badacsony New Yorkban néven – rendezvény, amelynek én vagyok a szervezőbizottságának az elnöke – Budapesten is bemutatkoznak a helyi borászok.

A magyar vendéglátóipar egyik meghatározó cégének, az Eventrend Group-nak társalapítójaként és volt igazgatójaként sok vállalkozást vittél sikerre a múltban. Aztán hobbi borászként kezdted 24 évvel ezelőtt, mára pedig az egyik legismertebb badacsonyi pincészetek közé tartozik a VáliBor. Miért éppen a borászkodásra esett a választásod?

A vendéglátás iránti szeretet mindig meghatározta az életemet, már gyerekként is érdekelt a gasztronómia világa. Mindig arról álmodtam, hogy ha egyszer a lehetőségeim megengedik, akkor egy saját kis balatoni pincészetet szeretnék létrehozni. Ebben fontos szerepet játszott Keller tanár úr is, aki a szakközépiskolában a felszolgálást tanította nekünk. Nagyon megszerettette velem a borok világát és a magyar borvidékeknek a szépségét. Az álmom végül a nagymamámtól Badacsonyörsön örökölt másfél hektár területtel kezdődött, amit 1999-től kezdve mindig egy kicsit bővítettem. Idővel pedig egyre komolyabb hangsúlyt fektettem a helyszíni értékesítésre és a vendéglátásra is. Mára eljutottunk arra a szintre, hogy közel 10 hektáron gazdálkodunk és a borászat közvetlen közelében 24 fő részére tudunk szállást is biztosítani.

Kezdetekben mi volt a VáliBor alapfilozófia és változott-e azóta?

Mindig fontosnak tartottam, hogy olyan borokat készítsek, amiket mi is szívesen megiszunk. Ha lehet úgy fogalmazni, a saját örömömre készítem a borokat. Ez a pincészet mottója is. Az első évek nem szóltak nagy célokról vagy tudományos dolgokról. Inkább igyekeztem megérteni a természet adta lehetőségeket és próbáltam fókuszálni arra, hogy nagyon jó borokat készítsek. Már a kezdetektől célom volt, hogy semmilyen gyomirtó szert ne használjak, és a lehető legkevesebb vegyszer kerüljön a szőlőbe, illetve, hogy csak palackos borokat csináljak. De a terméskorlátozás is nagyon fontos volt. Soha nem felejtem el az idős szomszédunkat, Lajos bácsit, aki teljesen hülyének nézett minket, amikor a terméskorlátozás miatt ledobáltuk a földre a szőlőt. Aztán a délután folyamán visszatért egy vödörrel és felszedte magának, hogy abból csináljon saját bort. Több év tanulás után végül a 2006-os évjárattal léptem először a piacra. Akkorra értettem meg a területet, és kialakult az a borkészítési technológia, amit szeretnék alkalmazni. Szerencsére a jó boroknak köszönhetően gyorsan bekerültünk jó helyekre. A sikerhez és népszerűségünkhöz a szorgalmas munkánk is hozzájárult, illetve az a stratégiánk, hogy helyben sok vendéget fogadtunk.

Az organikusan, bio módon való művelés fontos pillére és koncepciója a VáliBor pincészetednek. Tudnál erről részletesebben is beszélni?

Az organikus művelés már a kezdetektől fogva alapkoncepció volt. Ma ez már alapkövetelmény minden magát komolyan vevő pincészet számára. De a legfontosabb számomra a négy gyermekem volt. Kiskoruk óta a szőlőben játszottak, éppen ezért milyen felelős szülő lennék, ha ezeket a területeket káros, felszívódó szerekkel kezelném?! Felelősségteljes gazdálkodást igényel az, hogy az ember nyugodt szívvel tudja átadni a földet a következő generáció számára. Ezt pedig csak organikus műveléssel lehet kivitelezni.

Boldog vagy azzal, amit sikerült elérned az elmúlt 24 évben, amióta borászkodsz?

Teljes mértékben! Ha valaki 20 éve megkérdezte volna, hogy itt fogunk-e tartani, ahol most, akkor nem hittem volna, hogy ez így lesz. Rengeteget fejlődtünk, sokan ismerik és szeretik a borainkat, vendégházaink jól működnek, boraink pedig Magyarországon és külföldön is színvonalas helyeken találhatók. Kemény kétkezi munkával és szinte önerőből értünk el mindent, és erre különösen büszke vagyok. Szerencsés ember vagyok, négy gyönyörű gyermekem van, s támaszként egy mindenben támogató feleségem. Nélkülük ez nem sikerült volna, hálás és boldog vagyok, hogy mellettem vannak. Bízom benne, hogy a négy gyerekeim közül valamelyik átveszi és továbbviszi megújult erővel azt a munkát, amit elkezdtem 24 évvel ezelőtt. Szerencsére érdeklődés már van.

Ha egy mondatban kellene elmondanod, mi a VáliBor sikere, mi lenne az?

A személyesség és hitelesség, ami minden palack mögött van. És természetesen a kiváló csapat, ami segíti a munkánkat.

(A cikk a VáliBor és a WineArtCulture közös együttműködésének eredményeként jött létre. Képek: VáliBor)

Ez is érdekelhet

Hírek - programok
Hírek - programok
Bor teszt-értékelés
Hírek - programok
Hírek - programok
Gasztronómia

Crostata di fichi

2019. október 04.
Hírek - programok

Küldj egy üzenetet!